Meta a podvodné reklamy

Firma Reuters zjistila během svého auditu, nekalé praktiky firmy Meta

Tom
podvodné reklamy na facebooku

https://www.reuters.com/investigations/meta-is-earning-fortune-deluge-fraudulent-ads-documents-show-2025-11-06/

Článek se zabývá tím, že Meta — přes veřejné proklamace boje proti podvodným reklamám — podle interních dokumentů umožnila, aby její platformy byly využívány pro masivní množství reklam spojených s podvody, zakázaným zbožím či manipulativními nabídkami. Tyto reklamy nejenže existují, ale Meta z nich měřila značné tržby. Přesněji: dokumenty ukazují, že Meta odhadovala, že v roce 2024 asi 10 % jejích celkových tržeb pochází z reklamy pro podvodné či zakázané kampaně. Platformy byly podle interních odhadů denně vystaveny miliardám reklam s vyšším rizikem podvodu (≈ 15 miliard za den).

Firma přiznala, že její vlastní systémy detekce a blokování nejsou dostatečné – například mnohé korespondující zprávy od uživatelů či policie byly ignorovány nebo zamítnuty, pokud reklama „formálně“ neporušila pravidla, i když „duchem“ porušovala. Meta také evidovala, že některé velké inzerentské účty mohly mít stovky upozornění, aniž by byly zablokovány, což podle dokumentů bylo spojeno s tím, že by blokování znamenalo příliš velký pokles tržeb.

Společnost zavedla strategii, která zohledňuje ekonomické dopady snížení podvodných reklam – tj. manažeři interně analyzovali, že snížení tržeb z tohoto zdroje může mít dopad na celkový byznys (mimo jiné i investice v AI). Meta uvádí, že podnikla kroky ke zlepšení – například ve své veřejné reakci říká, že odstraňuje miliony kusů takového obsahu a že uživatelské nahlášení podvodů je v posledních letech méně ignorováno.

Článek tedy staví obraz firmy, která z jedné strany deklaruje závazek proti podvodům, z druhé strany ale podle vlastních interních materiálů profitovala z masivního zobrazení reklam spojených s podvody a měla ambici snížit podíl, ale ne za cenu výrazných ztrát tržeb.